هشت دلیل برای دوست داشتن کاشی سنتی جدید

سینی چوبی سنتی پذیرایی طرح کاشی لوکس باکس کد LBL 557 ، محصولی ارائه شده از لوکس باکس است که در قسمت کف سینی طرحی از یک کاشی سنتی و زیبا چاپ شده و جذابیت این سینی چوبی را دو چندان کرده است . در قسمت شمالی حبوبات، عرقیات و برنج نگهداری میکردهاند. اما علاقه وافرش به نقاشی او را بر آن داشت که راهی کشور فرانسه شود و در بوزار پاریس تحصیل خود را در مقطع لیسانس ادامه دهد. قرار داشته و در انتهای حیاطِ آن نیز کارخانههای الماس تراشی سلطنتی، دایر میگردند. عناصری مانند پیرنشین نیز با بستر سازی به این امر کمک مینمایند. گاهی در برخی نمونهها تعداد بیشتری پیر نشین نیز مشاهده شدهاست مانند خانه بروجردیهای کاشان که دارای شش سکوی پیر نشین در ورودی خانه میباشد. گاه نیز برخی از نمونههای جلوخانها فاقد پیر نشین میباشد، مانند خانه حاج علی آقا در رفسنجان یا خانه دهش در اصفهان. علاوه بر نقاشی و چاپ دستی (لیتوگرافی و حکاکی روی فلز)، پرورش درختچههای مینیاتوری بنسای نیز بخشی از آفرینشهای هنری این هنرمند نقاش است. همایون سلیمی در کمیتههای داوری و انتخاب دوسالانههای نقاشی و مجسمهسازی ایران نیز شرکت داشتهاست. او در آثار اخیرش نقشِ گل پنج پر را انتخاب کرده و آن را در کارهایش تکرار میکند.

تعداد گرههای فرش هرچه در واحد سطح بیشتر باشد مرغوبیت و استحکام قالی زیادتر و طرح و نقشه آن بهتر است. مخاطب این امکان را دارد تا با حضور در آن مکان به درک بهتر محیط بیرون و به خصوص بنا بپردازد. فلامکی در تعریف جلوخان مینویسد: پیش از اینکه پیمودن مسیر درونی فضای معماری آغاز شود، به ویژه در آن گونههایی که مکان جمعی و خاص اموری اند معنوی و الهی، در معماری ایران فصلی وجود دارد پیشدرآمد بر آنچه درون، دیده خواهد شد ورودی به مساجد و به کاروانسراها و به گرمابههای همگانی، همانند فضای معماری معمولاً متقارن و پناه دهنده ای که در حد فاصل در ورودی خانه و کوچه و گذر با تناسباتی پذیرنده که ساختنش تا چند دهه پیش در ایران متداول بود. امروز رد پای این مردان خستگی ناپذیر همانند آذینی بر سطح پلهها آب انبار مسجد حوض معجردار به یادگار مانده است. علت این نامگذاری، این است که این ماده به سهولت ذوب میشود و جریان مییابد. بروزرسانی اصلی پیشبینی میشود بعد از آن منتشر شود.

خبوشان شهر کوچکی از ناحیه نیشابور و آن قصبه که ده استو میباشد. بیشتر آثار نامبرده در زمینهٔ باستانشناسی خراسان در دورهٔ اسلامی و شناخت زوایای تاریخی آن سرزمین میباشد. وسعت صحن با محاسبهٔ فضاهای سرپوشیده حدود ۱۲۲۶۰ مترمربع و زیربنای آن ۸۹۳۲ مترمربع است. ↑ ۳٫۰ ۳٫۱ سلطان زاده حسین، کتاب فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران، ۱۳۹۰صفحه ۷۰. ↑ سلطان زاده حسین، کتاب فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران، ۱۳۹۰. ↑ «موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران». ↑ «موسسه فرهنگی هنری سرای فردوسی». ↑ «خبرگزاری میراث آریا». همزمان با احیا و مرمت بافت تاریخی اردکان در سال ۱۳۸۷، به درخواست شهرداری و اداره میراث فرهنگی اردکان، عدهای از جوانان علاقهمند شهر دورههای آموزشی را گذراندند تا در نوروز ۱۳۸۸، بهعنوان اولین راهنمایان بافت تاریخی اردکان فعالیت کنند. او در ادارهٔ کل میراث فرهنگی خراسان به سمت معاونت پژوهشی منصوب شد و در نهایت مدیریت کل این اداره را به مدت نزدیک به دو سال بر عهده گرفت.

و همین آشنایی نزدیک او با فناوریها و نظامهای اجتماعی سنتی بعداً نقش مهمی در تحلیلهای باستانشناسی وی ایفا کرد. جلوخان علاوه بر نقشی که در ساماندهی تعاملات اجتماعی در فضای بیرون خانه ایفا میکند، فضای حرکتی را به مکانی برای مکث و تأمل تبدیل مینماید. میتوان گفت جلوخان سعی در فراهم نمودن بستری در شأن مخاطبان دارد و به تبیین نقش آنها میپردازد؛ چرا که جایگاه و نقش مخاطب را در بیرون بنا تعریف مینماید و با احترام به مخاطب، بستری مناسب جهت مکث، تأمل، ورود، مشاهده و ملاقات دیگران فراهم مینماید. هماکنون آرامگاهی منسوب به وی با نام خواجه اباصلت در سمت شرقی بیرون شهر مشهد و در ۵ کیلومتری این شهر وجود دارد. معرقکاری کاشی در دورهٔ سلجوقیان یعنی در قرن ۴ هجری به سمت کمال رفت و بسیار متداول گردید. کلیسای سمت راستی، کارمو، بهطور کامل با یک نقاشی بزرگ ساختهشده از کاشیهای آزولهجو با جزئیات پیچیده در رنگهای آبی و سفید پوشیده شده است. ج. ۹. تهران: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد کاشی سبز لطفا از صفحه ما بخواهید.