سئو کلاه سیاه
سئو کلاه سیاه چیست ؟ 8 تکنیک و روش سئو کلاه سیاه وبلاگ الیت دیزاین
از دیگر روشهایی که ممکن است سئوکاران برای سئو کلاه سفید در نظر داشته باشند، تکنیک استفاده از محتوای سرقت شده یا محتوای تکرار شده است. اما تکنیک استفاده از محتوای تکراری یا سرقتی در سئو کلاه سیاه چیست؟ اگر در ساختار مقالات خود قسمتی از محتواهای سایر وب سایتها را قرار دهید، این به معنای تکرار محتوا است. در صورتی که محتوای سایر سایتها به طور کامل کپی کنید و آن را در وب سایت خود قرار دهید، این محتوا به عنوان محتوای سرقت شده شناخته میشود. محتواهای سرقت شده یا تکرار شده در ارزشمند بودن سایت شما تاثیر منفی دارند. بنابراین اگر شما به رشد سایت خود اهمیت میدهید و میخواهید ارزش سایت را نزد موتورهای جستجوگر گوگل افزایش دهید، نباید به سراغ محتواهای تکراری بروید. در حرفه سئو سایت، دهها تکنیک برای افزایش رتبه سایت وجود دارد که صفحات doorway یکی از همان ترفندهای سئو کلاه سیاه است از همه آنها مخربتر هستند.
بلکه نوعی نگرش به محیط وب و تولید محتوا و شکلی متفاوت از حضور در فضای آنلاین است. جستجو بر روی موبایل طی سالهای اخیر همواره روندی افزایشی داشته و از سال ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است. همچنین در حال حاضر، سهم دسکتاپ در میان ابزارهای اتصال به اینترنت در سطح جهان کمتر از ۵۰ درصد است (منبع). کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما میشود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفتهاید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینهی کمتری خواهد داشت. برای پاسخ به سوالاتی که مطرح شد، اول باید هر کدام از این اصطلاحات و روش های سئو را تعتریف کنیم.
هر چه محتوای شما بیشتر در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، سیگنالهای اجتماعی شما افزایش مییابد و موتورهای جستجو آن را به عنوان علامتی از محبوبیت و کیفیت محتوا میبینند. استفاده از پلتفرمهای تبلیغاتی مانند فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین میتواند کمپین شما را به سرعت تقویت کند. هدفگذاری دقیق و بهینهسازی تبلیغات بر اساس علاقهمندیها و رفتار کاربران میتواند به افزایش ترافیک و سوشال سیگنالها کمک کند. الگوریتمهای گوگل به قواعد و قانونهایی گفته میشود که گوگل برای امتیازدهی به وبسایتها از آنها استفاده میکند. اما منظور از آپدیت گوگل که در برخی موارد به اشتباه بهجای الگوریتم مورداستفاده قرار میگیرد، بهروزرسانیهای هستهی گوگل است. بهعنوان مثال تغییر در تعداد نتایج صفحهی اول، یکی از آپدیت های گوگل است.
بعد از کسب جایگاه، مدیر وبسایت یا نویسنده محتوای رتبهگرفته را دستکاری میکند. معمولاً آن صفحه به وضعیت فروشگاهی تغییر مییابد؛ در حالی که انکر تکست موجود برای آن لینک، هیچ ارتباطی با این محتوا ندارد. زمینه کاری وبسایت، رقبا، محتوای تولید شده در آن زبان و… همگی روی استراتژی شما تأثیر میگذارند. این یعنی شما با گزارش رقبایتان به گوگل، سایت آنها را با مشکلات سئوی کلاه سیاه روبرو کنید. مثلا به جای چیدن پلن و استراتژی سئو برای خودتان، برای آدرس سایت رقیب PBN سازی کنید؛ آدرس سایت را در دایرکتوریهای نامعتبر ثبت کنید یا ترافیک جعلی به سایتشان بفرستید.
در تکنیک سئو کلاهِ سیاه تغییر محتوا، وبمستر ابتدا یک محتوای واقعا مفید تولید کرده و آن را منتشر میکند. به این صورت و بعد از گذشت زمانی، سایت های دیگر به عنوان یک منبع معتبر به این صفحه لینک میدهند. اما اگر میخواهید بهدرستی سایت خود را بهینهسازی کنید، باید با این شمشیر دولبه و تکنیکهای استفاده از آن آشنا باشید. سئوی کلاه خاکستری در جایی بین سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه قرار میگیرد؛ خوب نیست، اما لزوماً بد هم نیست. ریدایرکت کردن به عبارت ساده به معنای فرستادن کاربر به آدرس یوآرآلی است که با چیزی که کاربر روی آن کلیک کرده است، تفاوت دارد.
این روشها قانونی هستند اما ممکن است در برخی موارد مرز قوانین گوگل را به چالش بکشند. این هنوز هم یک تکنیک کلاه سیاه سئو است که استفاده شده و حتی گاها بازخورد خوبی برای وبمستران دارد! این روش مخصوص وبمسترانی است که وب سایت خودشان را به کمک ربات ها مدیریت میکنند. یعنی کل فرآیند تولید محتوای سایت توسط ربات هایی انجام میشود که کارشان کپی محتوا از سایت های دیگر و قرار دادن آن در سایت خودشان است. هک شدن سایت نیز از دیگر تکنیکهای بهینه سازی سایت با روش کلاه سفید است.
بسیاری از سئوکاران برای رسیدن به رتبههای بهتر گوگل از روشهای غلطی که سئو کلاه سیاه یکی از آنها است، برای بهینه سازی سایت خود استفاده میکنند. این نوع از سئو با فریب دادن موتورهای جستجوگر گوگل رتبه بالاتری را دریافت میکند؛ اما در طولانی مدت ممکن است رتبه سایت را کاهش دهد. چنانچه میخواهید بهینه سازی با روش کلاه سیاه را بشناسید، با ما همراه باشید. کامنت اسپم شامل نوشتن نظرات نامربوط و بیکیفیت در سایر وبسایتها به قصد تبلیغ یک وبسایت است. این نظرات اغلب به موضوع محتوای صفحه ارتباطی ندارند و فقط شامل لینک صفحه یا سایت معرفی شده هستند و به همین دلیل هم برای کاربران و هم موتورهای جستجو، بیارزش تلقی میشوند. نظرات اسپم به عنوان یک تکنیک سئو کلاه سیاه در نظر گرفته میشود، زیرا میتواند یک وبسایت را با محتوای نامربوط، شلوغ کند.
افراد از این طریق دیگران را به فروشگاه یا وبسایت جدید خود هدایت میکنند. در صورتی که دامنه مقصد ارتباطی با مبدأ نداشته باشد، این کار باعث جریمه توسط موتورهای جستجو خواهد شد. منظور از تبادل لینک، تفاهم دو وبسایت برای پیوند دادن به یک دیگر است است؛ مهم نیست این دو تارنما زمینه کاری، ساختار و… مشابهی دارند یا خیر. در حالی که به کار بردن یک عبارت، باید کاملاً طبیعی و در صورت نیاز باشد؛ طوری که مخاطب متوجه موضوع هر بخش شود. یک روش سئو خارجی کلاه سیاه به کمک بلاگ سازیهایی که حول یک وبسایت اصلی انجام میشود.
بهعنوان مثال برخی از این الگوریتمها وبسایتهای خاطی را جریمه میکنند و برخی دیگر کیفیت محتوا و سیستم لینکدهی داخلی و خارجی وبسایت را بررسی کرده و به آنها امتیاز میدهند. Google Freshness الگوریتمی است که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و هدف آن، ارائهی محتوای بهروزتر و مرتبطتر به کاربران است. این الگوریتم بهویژه برای جستجوهایی طراحی شده است که نیاز به ارائهی اطلاعات دقیق و آپدیت دارند.بهعنوان مثال موضوعات حوزهی اخبار روز، بررسی محصولات جدید و همچنین رویدادهای ورزشی، نیاز به آپدیت مداوم دارند. این الگوریتم باعث شد تا کاربران همیشه به اطلاعات و محتواهای دست اول دسترسی داشته باشند. در نهایت پیروی از اصول سئو کلاه سفید باعث میشود وبسایت همیشه در برابر تغییرات الگوریتمی گوگل مقاوم باقی بماند و جایگاه خود را حفظ کند. «هر لینکی که برای دستکاری رتبه سایت توی نتایج جستجو استفاده بشه، بخشی از یه طرح لینکسازی غیرقانونیه و نقض قوانین گوگل محسوب میشه».
اگر چنین رفتاری را در قبال این تگ های سئو انجام دهید، نتیجه ای جز کاهش رتبه سئو دریافت نمیکنید. طبق ماده 12 فصل سوم قانون جرائم رایانه ای هر گونه کپی برداری به هر نحو از محتوای سایت ، توسط تیم یاس وب پیگیرد قانونی دارد. وب وان مجموعه کاملی از خدمات و محصولات شامل بازاریابی دیجیتال, سئو, سوشال مدیا,طراحی سایت, مارکت پلیس و پیامک انبوه است تا نیازهای شما را در تمام مراحل مرتفع کند. فرید تشیعی، متخصص سئوی تکنولایف، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در استفاده از دادهها برای بهبود استراتژیهای سئویی را بیان کند و با مطالعه موردی چند پروژه این مفهوم را توضیح دهد. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است.
سئو کلاه سیاه با سئو کلاه خاکستری اگرچه هر دو روشهای فریبکارانه رشد دادن یک سایت هستند؛ اما با هم تفاوتهایی دارند. به طور کلی میتوان گفت هر کدام از تکنیکهای سئو کلاه خاکستری اگر به صورت افراطی انجام شوند، نوعی تکنیک کلاه سیاه برای بهینه سازی سایت به حساب میآیند. بسیاری از ترفندهای سئوکلاه سیاه در گذشته جزو تکنیکهای سئو کلاه خاکستری بودهاند؛ اما به علت استفاده افراطی از آنها به روش کلاه سفید سئو تبدیل شدهاند. این روش، شامل ایجاد تعداد زیادی لینک بیکیفیت در وبسایتهایی است که فقط هدف آنها لینکسازی است. این سایتها معمولا محتوای مفیدی ندارند و از نظر گوگل سایتهای اسپم تلقی میشوند. موتورهای جستجو از لینکها به عنوان راهی برای تعیین ارتباط و کیفیت یک وبسایت استفاده میکنند.
این دادهها باعث میشن سایتت توی نتایج بیشتر دیده بشه و از رقبات متمایز بشی. مثلاً میتونی برای یه پادکست، دستور غذا، یا حتی کتاب از این دادهها استفاده کنی. یه نوع معروف از این دادهها هم همون نمایش ستارههای امتیازدهیه که زیر نتایج جستجو ظاهر میشه. بهتره از هر نوع پرداخت به سایتهای دیگه برای لینک گرفتن خودداری کنی. گوگل هم حتی از کاربرا میخواد که موارد خرید و فروش لینک رو گزارش بدن.
این موضوع هم با اینکه با شدت از طرف گوگل نکوهش شده اگر به اندازه و به مرور انجام شود، هیچ اشکالی برای سئو سایتتان ایجاد نخواهد کرد. به طور کلی گوگل با لینک های خارجی که به صورت مصنوعی ساخته شوند، مشکل دارد. این یعنی لینکی که شما در قبال آن پول، محصول و… داده باشید، از طرف گوگل به عنوان لینک اسپم شناخته میشود. همینطور در صورتی که خودتان اقدام به ساخت لینک برای سایتتان کنید، در حال پیاده سازی سئو کلاه سیاه هستید. تبادل لینک تا همین چند وقت پیش به عنوان یک تکنیک رایج سئو در وب فارسی شناخته میشد.
در صورتی که اعتبار وبسایت طرف حساب شما پایین باشد، این کار به شما هم ضربه خواهد زد؛ مخصوصاً اگر آن تارنما از سئو کلاه سیاه پست مهمان زیاد استفاده کرده باشد. بر اساس مقاله سایت Jetpack یکی از موارد مهم برای موتورهای جستجو، مدت زمان حضور کاربر در یک صفحه (Time on Page) است. در نهایت، این شما هستید که باید بین این دو روش دست به انتخاب بزنید. برای مورد دوم، شما میتوانید گزارش اسپم را از طریق گوگل سرچ کنسول ثبت کنید. البته گزارش خود را با دقت ثبت کنید، چون اگر به اشتباه، رقیبتان خود را گزارش دهید، از روش های سئوی کلاه سیاه استفاده کردید و به نوعی خواستید زیرآب او را بزنید. استفاده کردن از پست مهمان در سایت برای تولید محتوا و لینک سازی، روشی کاملا جذاب و جدید برای بالا بردن ترافیک سایت و تبادل کاربران است.
بنابراین اگر از تگ اچ1 استفاده کنید و سایز فونت ریز باشد، گوگل آن را به عنوان تیتر اصلی صفحه در نظر نخواهد گرفت. استفاده بیش از اندازه و بی مورد از تگ h1 می تواند نتیجه عکس داشته باشد. «متن مخفی» (Hidden Text) متنی است همرنگ با پیشزمینه صفحات که دور از بخش اصلی صفحه یا پشت عکسها پنهان شده است. این متن با استفاده از کدهای CSS با اندازه فونت صفر یا کاملاً همرنگ با زمینه تولید میشود تا از دید کاربران مخفی بماند. الگوریتمهای گوگل به خوبی میتوانند تفاوت کلمات کلیدی درون پاراگرافهای متن و کلمات کلیدی مخفیشده در صفحه را متوجه شوند و وبسایت خاطی را جریمه کنند.
بلکه معرفی روشهای این تکنیک است تا برای مقابله با استراتژیهای کلاه سیاه رقبا و استفاده ناآگاهانه از آن به درک درستی برسید. در مقاله سئو چیست آموزشهایی را در ارتباط با توصیههای گوگل برای کسب جایگاه ارگانیک با روشهای صحیح ارائه دادیم. زمانی که متوجه شدید وبسایتی از طریق خرید لینک، اسپم کردن یا روشهای متقلبانه دیگر برای بهبود رتبه در گوگل استفاده میکند، میتوانید فرم گزارش اسپم در گوگل را پر کنید. توجه داشته باشید که ممکن است گزارشهای شما به شکل مستقیم در رتبه وبسایت تأثیر نداشته باشد اما با این کار به پیشرفت الگوریتمهای شناسایی اسپم کمک میکنید. با توجه به شدت اسپم و تکنیکهای استفاده شده، به احتمال زیاد وبسایت خاطی در آیندهای نزدیک با بهروزرسانی الگوریتمهای گوگل جریمه خواهد شد.
روش های سئو سیاه، اگرچه نتیجه بخش و اثرگذار هستند اما میتواند باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل شود. گاهی پیش میآید که متخصص سئو یا تولید محتوای یک وبسایت، بدون داشتن اطلاع و بهطور ناخواسته از تکنیکهای سئو کلاه سیاه برای بهینهسازی سایت استفاده کند. به همین دلیل آشنایی با تکنیکهای رایج سئو کلاه سیاه یک امر ضروری است. این روش یکی از حرفهایترین روشهای سئو کلاه سیاه است که هنوز هم توسط برخی از صاحبان وبسایت استفاده میشود. علاوه بر اینکه شناسایی آن توسط گوگل جریمه سایت را به دنبال خواهد داشت، کاربران نیز با مشاهده یک صفحه با محتوای بیارزش به سرعت آن را ترک خواهند کرد که باعث افزایش نرخ پرش سایت میشود.
این کار محتوای شما را از رقبا متمایز می کند و همچنین جایگاه بیشتری را در صفحات نتایج به شما می دهد. PBN ها یا شبکه های وبلاگ خصوصی مجموعه ای از وبسایت های معتبر است که صرفاً برای ایجاد لینک استفاده می شوند. هر سایت در PBN فقط به آن سایتی که می خواهد در نتایج جستجو تقویت شود، لینک می دهد و اینجا خبری از لینک دادن به همدیگر نیست. خود گوگل هم با ایجاد یک فرم برای دیساوو یا بی اثر کردن لینک های سایت تان به شما کمک می کند تا این نوع لینک ها را رد کرده و بی اثر (disavow) نمایید. به این ترتیب، وقتی بک لینک های خود را بررسی کردید، می توانید لینک های دریافتی خودتان را از هر دامنه نامطلوبی جدا کنید.
این ابزار به شما کمک میکند تا سیگنالهای اجتماعی و میزان تاثیرگذاری محتوا را بسنجید. Sprout Social مشابه Hootsuite است و به شما کمک میکند تا تعاملات کاربران در شبکههای اجتماعی مختلف را بررسی کرده و معیارهایی مانند لایکها، کامنتها و اشتراکگذاریها را ردیابی کنید. این ابزار تحلیلهای دقیقی در مورد عملکرد کمپینهای سوشال فراهم میکند. از مسابقات، نظرسنجیها و جوایز برای تشویق به مشارکت بیشتر استفاده کنید. هر چه بیشتر با کاربران ارتباط برقرار کنید، تعاملات بیشتری ایجاد میشود که به تقویت سوشال سیگنالها کمک میکند. افرادی که به محتوای شما در شبکههای اجتماعی علاقه نشان میدهند، احتمالاً تبدیل به مشتریان وفادار خواهند شد.
دزد دریایی یکی از الگوریتم های گوگل است که هدف آن مبارزه با نقض قانون کپی رایت (Copyright) است و در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. در صورتیکه تعداد این گزارشها از یک وب سایت زیاد شود، تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفته و دچار کاهش رتبه میشود. طعمه و سوئیچ یا همان جلب و تغییر (bait and switch) یکی دیگر از شیوه های سئو کلاه سیاه برای گمراه کردن موتورهای جستجو است. این شیوه عبارت است از تولید محتوایی پیرامون یک موضوع که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید. موتورهای جستجو، وب سایت ها را با مشاهده تعداد لینک هایی که به آن داده شده اند و سایر عوامل رتبه بندی می کنند. مزارع لینک سعی می کنند با افزایش تعداد بک لینک های دریافتی یک سایت خاص، از این موضوع سوء استفاده کرده و گوگل را فریب دهند.
تیم مبارزه با اسپم گوگل، خودشون به /chrome جریمه دادن و PageRank این صفحه به مدت ۶۰ روز کاهش پیدا کرد. این اشتباه باعث شد گوگل کروم برای مدتی رتبش توی جستجو برای کلمه "مرورگر" پایین بیاد. سئو کلاه خاکستری (Grey Hat SEO) جایی در میانه سئو کلاه سفید و کلاه سیاه است که از تاکتیک های سئویی کمی سایه دار تشکیل شده است. در حالی که سئو کلاه خاکستری مخالف اقدامات ممنوعه موتورهای جستجو نیست، اما بسیاری از روش های این نوع سئو به مرور زمان تبدیل به روش های کلاه سیاه شدهاند. تاکتیک های این نوع سئو نزدیک به خط کلاه سیاه است که اگرچه معمولاً در دستورالعمل های مدیر وبسایت بهعنوان روش های ممنوعه ذکر نشده اند، اما کمی مشکوک هستند. با استفاده از این تکنیک، محتوای ارائه شده به عنکبوت موتور جستجو متفاوت از آن محتوایی است که کاربر در مرورگر خود می بیند.
به کمک این نوع از تبلیغات میتوان کمپینهای تبلیغاتی را بر اساس ویژگیهای مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپینهای تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگیهای شخصی، رفتار و علاقهمندیهای مخاطب ایجاد کرد. هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه» دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص میکند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری میتوانید نقشه راههای مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم میتوانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید. اما شکل حرفهایتر یادگیری سئو این است که ابتدا مفهوم سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) را یاد بگیرید و سپس، تکنیکهای مربوط به هر یک از این دو شاخه را با جزئیات بیشتر و دقیقتر بررسی کنید و بیاموزید.
در میان تکنیک های سئو کلاه سیاه به جرأت می توان گفت که این نوع صفحات، مخرب ترین و ناامیدکننده ترین تکنیک ها در نظر گرفته می شود. بهتر است بدانید که صفحات پل (Bridge pages)، صفحات پورتال (Portal pages)، صفحات پرش (Jump pages)، صفحات دروازه (Gateway pages) و صفحات ورود (Entry pages) نام های دیگر این صفحات است. برخی از متخصصان سئو کلاه سیاه سعی می کنند به یک وبسایت هایی لینک بدهند که مرتبط با حوزه کاری آنها نبوده و آن وبسایت ها اصلاً نمی خواهند از این آنها لینک بگیرند. فوتر لینک ها یا لینک های بویلرپلیت لینک هایی هستند که در هر صفحه از وبسایت ظاهر می شوند و یک مکان مهم و اصلی برای داشتن یک لینک است. باید بدانید که ساختار لینک سازی داخلی برای سئو و همچنین کمک به هدایت کاربران در وبسایت ها به روشی طبیعی بسیار مهم است.
چنانچه قصد بهبود اصولی و مداوم وب سایت خود را دارید، با شرکت در دورههای آموزش دیجیتال مارکتینگ و آموزش سئو مکتب خونه میتوانید مهارتهای خود را در این زمینه رشد دهید. قطعا بله، فعالیتهایی که برای تخریب رقبا یا از دست رفتن جایگاه سایتهای دیگر انجام میشود را سئو منفی مینامیم. در یکی از فصلها به صورت کامل این تکنیک و روشهای مقابله با آن را معرفی کردهایم. در این مقاله تاثیرات منفی استفاده از این روش و تکنیکهای جایگزین را به شما معرفی کردهایم. مقالات آموزشی در حوزه سئو، معمولا توسط متخصصین این حوزه یا حداقل کسانی که در این زمینه فعال هستند نوشته میشود.
ما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ تخصصی سئو وگوگل ادز با رویکرد پرفرمنس مارکتینگ هستیم. اگر به راهکارهای دیجیتال مارکتینگ تخصصی مانند سئو و گوگل ادز برای توسعه کسب و کارتون فکر کردید، پیشنهاد میکنم یک گپی باهم بزنیم. در دنیای وب میتوان یک صفحه را طوری طراحی کرد که پس از ورود به آن، کاربر خودکار وارد یک سایت دیگر شود. جالب است بدانید استفاده یک وبسایت از Scraped Content در کانادا، باعث یک دعوای حقوقی شد. نوشتن یک برنامه برای بررسی منابع مورد نظر و انتشار مطالب آنها در وبسایت خود.
اگر ترافیک ورودی به سایتهای رقیب را از طریق شبکههای اجتماعی افزایش دهید، از این تکنیک استفاده کردهاید. این روش، شباهتهای زیادی با تکنیک قبلی دارد و نهایتاً منجر به جریمه شدن سایت رقیب از سمت گوگل میشود. در این روش، یک کپی یکسان و غیرقابل تشخیص از سایت اصلی در سروری جداگانه نگهداری میشود. هر دوی این وبسایتها به صورت همزمان کار میکنند و برای یک هدف، رتبه میگیرند. عملاً با این روش به ازای هر حرکت مثبت در سئو، دو برابر امتیاز میگیرید. اما گوگل نمره منفی زیادی برای Mirror Siteها در نظر گرفته است و کاملاً با این روش، مخالف است.
در هر حال در مقالات لینک بیلدینگ سایت که همراه با ویدیو است، سعی کردم تا جای ممکن تکنیک های آنالیز بک لینک رقبا، آنالیز بک لینک سایت و انتخاب لینک مناسب را به مخاطبان آموزش دهم. همینطور در دوره مگاسئو (دوره 50 ساعته سئو) به صورت تخصصی همه این موضوعات به دانشجویان آموزش داده میشود. درست است که لینک سازی در سوشیال مدیاها خطر کمتری از لینک سازی در سطح سایت ها دارد اما در هر حال زیادی روی در آن میتواند یک بهانه خوب باشد تا گوگل از آن برای جریمه سایت شما استفاده کند. شاید هنوز هم باشند وب سایت هایی که از این تکنیک استفاده میکنند اما در هر حال، دیر یا زود همه آنها شناسایی شده و به شدت مورد جریمه قرار میگیرند. قبل از آشنایی با تکنیک کلاه سیاه به تعریف کوتاهی از سئو خواهیم پرداخت. بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغدهنده» امکان معرفی کسبوکار به دیگران را برای شما فراهم میکند.
https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/